Kerst, oud en nieuw en ingeleverde opdrachten

10 januari 2020 - Nkhoma, Malawi

Lieve allemaal,

Hier eindelijk een blog weer met ontzettend veel vertraging. In Malawi heeft ongeveer alles vertraging, dus je zou ook kunnen concluderen dat wij ons helemaal hebben aangepast aan de Malawiaanse cultuur.

Om even snel een beeld te geven van hoe het met ons gaat: we hebben onze schoolopdrachten na 18 weken strijden net ingeleverd en zitten nu in de auto naar Zomba (natuurgebied) om lekker te vieren dat we eindelijk vrij zijn. We zijn op dit moment dus 100% tevreden en blij.

De afgelopen weken is er weer veel gebeurd! Om te beginnen hebben we de afgelopen 5 weken op de kinderafdeling stage gelopen. Daar kunnen we nu ook lekker zelfstandig werken en dat voelt heerlijk! De afdeling begint steeds voller te raken doordat het regenseizoen is begonnen. En meer regen betekent meer malaria muggen. Kinderen en zwangere vrouwen zijn het meest vatbaar voor het krijgen van malaria en dat zie je ook terug op de afdeling. Sommige kinderen komen (half)bewusteloos binnen en het is aan ons om dan zo snel mogelijk de kinderen te stabiliseren door middel van medicatie, vocht, bloedtransfusies, stabiele zijligging en soms extra zuurstof. Kinderen met malaria kunnen epileptische aanvallen krijgen dus het is belangrijk om deze kinderen goed in de gaten te houden om hersenschade door de aanval te voorkomen. Met 40 kinderen en 3 verpleegkundigen is dat soms wel lastig, maar door te prioriteren en samen te werken met de moeders van de kinderen lukt dit best goed!

Lisanne heeft super goed afgelopen week een advies aan het team gegeven over het voedingsbeleid bij (half) bewusteloze kinderen. Hier geven de moeders hun kinderen namelijk gewoon eten als ze bewusteloos zijn wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Het team pakte het advies van Lisanne meteen goed op en tijdens het report van de volgende dag was er al goed gerapporteerd over het advies dat aan moeders was gegeven over het voedingsbeleid. Ik heb voorlichting gegeven aan groepen ouders over het belang van gebruik van mosquito netten om malaria te voorkomen. Een van de ouders merkte op dat als het zo belangrijk is, waarom ze de netten dan niet in het ziekenhuis hebben. Ik vertelde dat we daar mee bezig zijn, want Lisanne en ik hebben namelijk een actie opgezet om geld op te halen voor mosquito netten voor het hele ziekenhuis! Door geldgebrek heeft het ziekenhuis namelijk geen netten en patiënten zijn daardoor onbeschermd tegen de malariamug in de nacht. Een net inclusief ophangkosten kost ongeveer €8,-. Mocht je willen helpen, dan kan dat door te doneren via deze  site: https://www.doneeractie.nl/mosquito-netten-nkhoma-mission-hospital-malawi/-40783

Op eerste kerstdag hebben we in de ochtend ook nog gewerkt, omdat het erg druk was op de afdeling. In het Chichewa hebben we de woorden 'vrolijk kerstfeest' uit ons hoofd geleerd en dit tegen ongeveer alle patiëntjes, moeders en iedereen die we tegenkwamen geroepen. Ik heb toen een kindje van 5 opgenomen met alcoholvergiftiging en volledig buiten bewustzijn. Wonder boven (kerst)wonder herstelde het kindje na het geven van 1 liter infuus en een warme deken super snel en kon hij voor de lunch alweer naar huis.

In de middag op eerste kerstdag hebben we koekjes gebakken en gebracht naar het weeshuis van Nicole. Daarna hebben we met alle internationalen uit Nkhoma kerst gevierd met een uitgebreid driegangendiner. Lisanne en ik zaten naast de directeur van het ziekenhuis, dus dat was wel echt een primeurtje. We zijn door hem uitgenodigd om kerst volgend jaar bij hem in Mexico te vieren (daar komt hij vandaan en heeft hij blijkbaar een pareltje van een huis). Wij moesten hier een beetje om lachen en zeiden dat dat wel leuk klonk. Dat beschouwde hij als een ja en 5 seconden later had hij de hele reis met vliegtickets en al voor ons uitgezocht. Een beetje stamelend hebben we toen gezegd dat we eerst maar wat geld moesten sparen voordat we die tickets kunnen kopen.

Oud en nieuw hebben we gevierd met de 'jonge' mensen uit de international groep met een lekkere maaltijd, veel spelletjes (zelfs sjoelen!) en het eten van zelfgemaakte oliebollen. Toen de klok 12 uur sloeg zijn we naar buiten gegaan en hebben we het Malawiaanse vuurwerk afgestoken net naast een elektriciteitspaal (wat wonder boven wonder goed ging).

We zijn een weekend naar Lilongwe gegaan waar we op de chichenge (omslagdoeken) markt heel veel chichenges hebben gekocht en echt Malawiaans vuurwerk hebben gekocht voor oud en nieuw (lijkt precies op het Nederlandse vuurwerk, maar Malawiaans vuurwerk klinkt wat spannender). Vorig weekend zijn we naar een regenwoud geweest met 3 Nederlandse co-assistenten (Jeroen, Rianne en Sanne) om daar te kamperen en door het woud een wandeltocht te maken. De wandeling was echt onwijs mooi met enorm mooie bomen, tropische geluiden, lianen en een jungle gevoel. Toen we halverwege de 3 uur durende wandeling waren begon het keihard te regenen en te onweren en waren we binnen 2 minuten doorweekt. En met onweer is een regenwoud nou niet bepaald de meest handige plek om te zijn. Dus stevig doorlopend met flitsen en knallen om ons heen hebben kwamen we gelukkig weer heelhuids bij de camping aan waar we warme chocolademelk kregen om een beetje op te warmen. Op de terugweg naar huis kwam onze auto vast te zitten in de modder. Helaas was onze vrouwelijke spierkracht niet genoeg om de auto eruit te duwen. Met onze handen probeerden we alle modder rond de auto weg te krijgen. We hebben all het gewas rond de auto met wortel en al eruit getrokken en zo een pad gemaakt voor de auto en na 2 uur duwen en trekken met de hulp van 10 malawianen kwamen we uit de modder en konden we weer verder rijden.

Er is dus een hoop gebeurd de afgelopen tijd en we zijn super dankbaar dat het nog steeds heel goed gaat met ons hier. De tijd tikt voorbij en we beseffen ons dat ons avontuur hier straks ook voorbij is. Nog iets minder dan 4 weken en we vliegen weer terug naar Nederland. Maar tot die tijd gaan we hier nog heerlijk genieten, lekker werken in het ziekenhuis, weekendjes weg en nog wat zonnestraaltjes vangen tussen de regen door.

Tot over 4 weken! We hopen dat jullie ook fijne feestdagen hebben gehad en we wensen jullie vanaf hier een ontzettend fijn en gelukkig nieuw jaar!

Tionana!

1. Cora de Jonge:
    11 januari 2020
    Wat een avonturen! Ik moest echt lachen om die vliegticket maar ook om die modder scène. Jullie hebben in het ziekenhuis veel verantwoordelijkheid. Zal wennen zijn in de Nederlandse zorg waar alles weer afgestemd moet worden😀 Elise en Lisanne nog een hele goede tijd verder! Hou de ogen maar goed open!