Week vol vreugde

11 november 2019 - Lilongwe, Malawi

Geschreven door Lisanne

Lieve volgers,

Bij deze een blog vanuit de minibus. Ik ben al zo'n halfuurtje aan het wachten tot we vertrekken vanuit Nkhoma en momenteel zijn drie mannen aan het proberen een fiets in de achterbak van 50 cm diep (en duidelijk minder breed dan een fiets) te proppen. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat de achterklep dichtdoen terwijl er een wiel uitsteekt niet zo goed lukt en het touwtje dat zowel aan de achterbak, als aan de ruitenwisser vast zit is niet genoeg om te voorkomen dat hij er terwijl we rijden uitvalt. Daarom zijn ze het voorwiel nu aan het demonteren en in de tussentijd haal ik snel even lunch: chips (aardappel-partjes) met kool.

Ik ga per minibus naar Lilongwe vandaag, om daar vervolgens met een taxi m'n ouders (!) van het vliegveld te halen. Een week vol vreugde komt eraan! Elise en Jeroen zitten een paar honderd kilometer verderop waarschijnlijk al flink te zweten aan het lake. Voor ik ook een week te druk ben met genieten om een blog te schrijven, zal ik nog even delen hoe afgelopen week is geweest.

Deze week was officieel de laatste dat we op de medical Ward zouden werken. We bespraken hoe jammer we dit vonden: deze afdeling is onwijs leerzaam omdat er zoveel verschillende casussen voorbij komen die we in Nederland niet snel zouden tegenkomen. We hebben daarom overlegd en besloten om 2 weken langer op deze afdeling te werken. Op de afdeling zijn er wat Amerikaanse artsen langs gekomen, wat voor ons erg leerzame visiterondes opleveren. Aangezien Jeroen en Brechje (coassistenten die in ons Guesthouse wonen) ook op deze afdeling staan hebben we veel mogelijkheden om casussen te bespreken en onze vragen te stellen of zorgen uit te spreken. Ook zochten we samen de verdieping op door patiënten aan elkaar te presenteren en uit te leggen welke zorg we hadden verleend. Zo houden we ons goed bezig op de werkvloer en leren we nog steeds elke dag.

De avonden stonden afgelopen week toch echt in het teken van onze stageopdrachten. Een voordeel:  Zo vloog de tijd voorbij en kwam de veelbelovende dag eraan dat Elise Jeroen op mocht halen van het vliegveld! Heerlijk om mee te genieten van zijn komst: Elise straalde en ik weet zeker dat ze het onwijs naar hun zin gaan hebben volgende week. Samen genoten we van het weekend in Nkhoma en vanochtend zijn we beiden een andere kant op gegaan. Best gek om na 9 weken Elise opeens te moeten missen, maar ik weet zeker dat m'n ouders en Jeroen een goede troost zijn.

Ondertussen is onze 12 persoonsbus gevuld met 18 mensen (waaronder 4 kinderen) en vraag ik me al zwetend af hoe m'n ouders deze hitte gaan verdragen. Het kindje voor me is al de hele rit erg ondeugend gekke bekken aan het trekken en daagt me uit door stukjes aardappel op de grond te gooien. Ik kan er wel om lachen en ben blij dat de tijd snel voorbij tikt.

Ik hoop dat jullie ook allemaal genieten van jullie geliefden deze week!

veel liefs.

1. Liesbeth de Jong:
    11 november 2019
    Fijn weer wat te lezen en jullie boffen wel met die co assistenten en amerikaanse
    Is het erg warm? Geniet Met je Vader en moeder.kun je laten weten als ze er zijn of heb je geen bereik? Veel life’s Van oma en opa