Op naar Malawi!

7 september 2019 - Nkhoma, Malawi

Geschreven door: Elise en Lisanne

Lieve volgers!

Na veel tranen op Schiphol, 3 overstappen (i.p.v. 2), en iets te weinig slaap, zijn we donderdagavond eindelijk aangekomen in Nkhoma, Malawi! Sindsdien is er ontzettend veel gebeurt, waardoor we niet eerder aan het schrijven van een blog toegekomen zijn. Alles gaat goed en we hebben al heel veel gezien de afgelopen twee dagen! In deze blog beschrijven we de reis naar Nkhoma.

Na het afscheid op Schiphol konden we er soepel de douane door en gingen we inchecken voor onze eerste vlucht na Madrid. Drie keer raden wie er voor ons stond in de rij naar het vliegtuig… Niemand minder Sari van Veenendaal, de keepster van het Nederlands elftal! Met inspirerende quotes op haar rugzak (iets met dromen en de wereld veranderen of zoiets) gingen wij blijmoedig ons avontuur tegemoet. Het was zo onwerkelijk dat we nu echt gingen, naar Afrika! Helaas gebeurde dit dan ook niet zo snel als we verwacht hadden: ons eerste vliegtuig stond 1,5 uur stil voor we vertrokken en met maar 2 uur overstaptijd was dat best spannend.

Toen we aankwamen in Madrid zagen we op een bordje dat we nog een halfuur moesten lopen om bij de juiste gate te komen, terwijl we nog een halfuur hadden voor het vliegtuig zou vertrekken. Dus wij keihard rennen en erachter komen dat we echt meer moeten sporten. Gelukkig waren we niet alleen: al rennend en om ons heen kijkend zagen we een Nederlands stel dat ook hun longen uit hun lijf renden. Ze bleken ook naar Lilongwe te vliegen en samen hebben we –al verontschuldigend tegenover iedereen die we omver liepen- in 15 minuten (voelde als 30) het vliegveld doorkruist. Al zwetend kwamen we bij de check in en werden we flink overvraagd over ons visum dat we niet hadden en de reden van ons rennen en zweten. Gelukkig hadden we alle papieren paraat en gooide Lisanne zo 3 documenten op tafel die bewezen dat we écht het visum op het vliegveld konden krijgen.

We mochten door en werden in het vliegtuig verwelkomd met Ethiopische muziek en een avondmaaltijd om 00:00. Wel wat anders dan een Turkse pizza of dönnerbox als late night snack. Na maar één oog dicht te hebben gedaan kwamen we ’s ochtends aan in Ethiopië, Addis Ababa. Het was erg leuk om samen met Ramon en Simone te reizen: de overstap ging zo erg soepel en de tijd lekker snel.

Wat we allemaal niet helemaal doorhadden was dat we een gratis tussenstop in Congo kregen. We hoefden/mochten het vliegtuig daar niet uit en na 1 a 2 uur wachten vlogen we door naar Lilongwe. Het vliegveld daar was super klein. Het visum aanvragen ging gelukkig erg soepel dankzij onze ‘smile and wave’ strategie. Voor we het wisten werden omhelst door onze chauffeur Chimwemwe die erg blij was ons te zien. Hij had door de stop in Congo en vertraging wel 3 uur op ons moeten wachten, maar gelukkig is tijd hier niet zo belangrijk.

Na een nieuwe Simkaart (met internet, woehoee!) gekocht te hebben, reden we via een supermarkt naar Nkhoma. Deze reis was erg gezellig en we voelden ons opgelucht en veilig. De autorit was al heel indrukwekkend, met vele mensen langs de weg, loslopende kippen en geiten en kleine vuurtjes in de berm (zo ruimen mensen hun afval op hier). Onze Zuid-Afrikaanse host Maralise stond op ons te wachten en wees ons een kamer die groter, mooier en schoner was dan we hadden durven dromen. Met beide een lila prinsessen-klamboe konden we eindelijk rustig slapen.

Oke dat was 'm voor nu, slaap lekker!

1. Janine Zandee:
    8 september 2019
    Oooohh ja, dat rennen op vliegvelden, hahaha..... ik zie het helemaal voor me als ik het lees! Gelukkig niet voor niets :)
  2. Simone:
    9 september 2019